REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKO- GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W RADŁOWIE
Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radłowie określa
szczegółową organizację i zakres działania oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nim zatrudnionych.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radłowie jest mowa o:
Ośrodku – oznacza to Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radłowie,
Regulaminie – oznacza to Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radłowie,
- Kierowniku – oznacza to Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radłowie,
- Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Ośrodku.
§2
Ośrodek działa na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.2016.446 z późn.zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U.2016.1870 z późn.zm.),
- ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz.U.2016.189 z późn.zm.),
- ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz.U.2016.1047 z poźn. ),
- ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (t.j. U.2016.902),
- ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t. j. Dz.U.2016.930 z poźn.zm.),
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz.U.2015.2164 z późn.zm.),
- ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. 2016.1518),
- ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t. j. Dz.U.2016.169 z późn. ),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz.U.216.546 z późn. ),
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz.U.2016.575 z późn.zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz.U.2016.1793 z późn. ),
- ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U 2016. 963 z poźn.zm.),
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postepowania administracyjnego (t. j. Dz.U.2016.23 z poźn.zm.),
- ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz.U. 2016.599 z późn. ),
- ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz.U. 1390),
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz.U.2016.645 z późn. ),
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (t. j. Dz. U.2016.162 z późn. ),
- ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. Karcie Dużej Rodziny (t. j. Dz.U.2016.785 z późn )
- ustawy z dnia 11 luty 2016r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz.U. 2016.195 z poźn.zm.),
- ustawy z dnia 4 listopada 2016r. o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U.2016.1860),
- decyzji Wójta Gminy w Radłowie z dnia 4 września 1990r. w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Radłowie,
- Uchwały Nr XLII/416/14 Rady Miejskiej w Radłowie z dnia 8 września ,
- niniejszego Regulaminu,
- innych ustaw oraz pozostałych aktów prawa o zasięgu krajowymi lokalnym dotyczących samorządu, w tym działalności ośrodka pomocy społecznej.
§3
- Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Radłów, nie posiada osobowości prawnej.
- Siedziba Ośrodka znajduje się w Radłowie ul. Brzeska
§4
- Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zlecone gminie dotyczące:
- pomocy społecznej,
- świadczeń rodzinnych,
- pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
- przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy,
- wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- Karty Dużej Rodziny,
- pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Program Rodzina 500+)
- wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- innych ustaw i aktów wykonawczych,
- uchwał Rady Miejskiej w Radłowie i zarządzeń Burmistrza Radłowa,
- Ośrodek może realizować inne zadania wynikające z programów, projektów UE oraz rozwijać nowe formy pomocy społecznej.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§5
- W Ośrodku zatrudnieni są:
- Kierownik Ośrodka – 1 etat,
- Główna księgowa – 1 etat,
- Zespół pracowników socjalnych – 5 etatów,
- Asystent rodziny – 1 etat,
- Zespół ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego – 2 etaty- starszy specjalista- 1 etat, referent – 1 etat,
- świadczenia wychowawcze- 1 ¾ etatu- referent ds. świadczeń wychowawczych- 1 etat, pomoc administracyjna – ¾ etatu,
- Referent – 1 etat,
- Sprzątaczka – 1/2 etatu,
§6
Schemat organizacyjny Ośrodka.
- Kierownika Ośrodka zatrudnia Burmistrz
- Kierownik nadzoruje całość prowadzonych przez Ośrodek zadań i odpowiada za prawidłową realizację przez Burmistrzem i Wojewodą Małopolskim.
- Pracowników Ośrodka zatrudnia Kierownik na podstawie umowy o pracę.
- Kierownik współdziała z Radą Miejską i Burmistrzem w celu efektywnego wykonywania zadań określonych w rozdziale pierwszym, w szczególności poprzez:
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w zakresie działalności i funkcjonowania Ośrodka,
- rozeznawanie i sporządzanie wykazów potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i innych,
- informowanie Burmistrza o zagrożeniach problemami społecznymi występującymi w Gminie,
- opracowywanie programów w zakresie rozwiazywania problemów społecznych w Gminie,
- opracowywanie rozwiązań dotyczących potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- opiniowanie wniosków i umów z zakresu pomocy społecznej zleconych przez
- Obszar Gminy podzielony jest na 5 rejonów. Podział na rejony jest przeprowadzony w sposób uwzględniający lokalne uwarunkowania i potrzeby z zapewnieniem należytej dostępności świadczeń:
- rejon I – Radłów, z wyłączeniem ul. Grobla, ul. Kolejowa i ul.
- rejon II – Biskupice Radłowskie, Niwka,
- rejon III – Zabawa, Wola Radłowska,
- rejon IV- Wał Ruda, Brzeźnica, Glów, Łęka Siedlecka, Radłów, ul. Kolejowa i Grobla,
- rejon V- Zdrochec, Marcinkowice, Przybysławice, Sanoka, Siedlec, Radłów ul.
ROZDZIAŁ III
ZASADY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA
§7
Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za powierzone wykonywanie zadań.
§8
- Pracą Ośrodka kieruje
- Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje pracownik wyznaczony przez Kierownika Ośrodka.
§9
- Pracownicy Ośrodka są pracownikami samorządowymi.
- Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie obowiązującego prawa i zobowiązani są do jego
§10
- Pracowników Ośrodka obowiązuje Regulamin Pracy
- Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają odrębne zakresy czynności.
§11
Do zadań i kompetencji Kierownika należy w szczególności:
- Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka.
- Sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy i realizacją zadań powierzonych Ośrodkowi,
- Koordynowanie działalności Ośrodka.
- Składanie w imieniu Ośrodka oświadczeń woli w zakresie praw i zobowiązań majątkowych.
- Nadzór nad prowadzoną w Ośrodku gospodarką finansową.
- Właściwa realizacja polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno-
- Reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji, instytucji i osób
- Prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych, w ramach posiadanego upoważnienia w indywidualnych sprawach z zakresu działania Ośrodka, należących do właściwości gminy.
- Prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych, w ramach, posiadanego upoważnienia w sprawach o ustalenie uprawnień, przyznawanie i wypłacanie świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, jednorazowych świadczeń z tytułu urodzenia dziecka „Za życiem”.
- Zatwierdzanie zasobów pomocy społecznej w gminie Radłów.
- Składanie Radzie Miejskiej corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawienie potrzeb w tym zakresie
- Kierownik wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji
- Przyjmowanie petentów Ośrodka w sprawach skarg i wniosków.
ROZDZIAŁ IV ZAKRESY CZYNNOŚCI
§12
- Do obowiązków pracownika zatrudnionego w Ośrodku należy w szczególności:
- Działanie na podstawie prawa i szczegółowe jego
- Sumienne, sprawne i bezstronnie wykonywanie powierzonych zadań.
- Zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo.
- Stosowanie się do poleceń przełożonego, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami
- Dokładana znajomość obowiązujących na danym stanowisku przepisów prawnych i podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych.
- Udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej
- Informowanie stron o przysługujących im środkach
- Uprzejmość i życzliwość w kontaktach z petentami i współpracownikami.
- Gospodarowanie środkami publicznymi w sposób racjonalny, celowy i oszczędny,
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach z zakresu swojego działania.
- Opracowywanie propozycji do programów działania Ośrodka.
- Przygotowywanie i realizacja projektów systemowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i innych programów
- Przestrzeganie ustalonego przez Kierownika czasu pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
- Dbałość o należyty stan urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu
- Znajomość obiegu dokumentacji dotyczącej zajmowanego stanowiska.
- Należyte zabezpieczenie akt, dokumentów służbowych, powierzonych pieczątek oraz danych zapisanych w
- Przekazywanie akt spraw ostatecznie załatwionych do archiwum zakładowego po upływie wymaganego okresu przechowywania na stanowisku
- Każdorazowe zgłaszanie i wypisywanie do książki wyjść wszystkich wyjść służbowych i prywatnych.
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Kierownika
2. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
3. Do zadań Głównego Księgowego należą sprawy z zakresu kompleksowego planowania i realizacji budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym Ośrodka, sporządzaniu, analizowaniu, ocenie sprawozdawczości budżetowej oraz kontroli realizacji budżetu, obsługi finansowo – księgowe i gospodarczej, a w szczególności:
- Obowiązki wynikające z ustawy o rachunkowości:
- Zapewnienie prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób pozwalający na uznanie ich za rzetelne, bezbłędne, sprawdzalne, prowadzone na bieżąco oraz pozwalające na:
- sporządzaniu sprawozdań finansowych, budżetowych, statystycznych,
- wydzielanie grup rodzajowych środków trwałych, poszczególnych aktywów finansowych,
- ujęcie poszczególnych tytułów należności i zobowiązań, dekretacja wydatków,
- wyszczególnienie rodzajów rozrachunków publicznoprawnych,
- bieżące kontrolowanie terminów płatności,
- przejrzysty i czytelny układ kont analitycznych,
- ujęcie kosztów w przekroju niezbędnym do prowadzenia analizy,
- skuteczną kontrolę wewnętrzną dokonywanych operacji,
- Prowadzenie książki inwentarzowej Ośrodka, ewidencja zakupów i likwidacji przedmiotów i środków trwałych, porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami, wyjaśnienia i rozliczenia różnic
- Wykonywanie funkcji dysponenta środków budżetu, sporządzanie sprawozdań finansowych (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki).
- Realizacja obowiązujących w Ośrodku przyjętych zasad (polityki) rachunkowości.
- Obowiązki wynikające z ustawy o finansach publicznych:
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Stała kontrola stopnia: realizacji planu finansowego, zaangażowania wydatków budżetowych, zapewnienia terminowego rozliczania należności i zobowiązań.
- Inne obowiązki:
- Nadzór nad prawidłowym i terminowym naliczaniem wypłaty wynagrodzeń.
- Nadzór nad naliczaniem i terminowe odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, Fundusz
- Współpraca z ZUS, Urzędem Skarbowym,
- Obsługa programów komputerowych: Comarch, eCorpoNet, VAT.
- Ochrona danych osobowych (szczególnie zgromadzonych w dokumentacji płacowej, listach wypłat świadczeń z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych ).
- Współdziałanie z innymi pracownikami poszczególnych działów tut. Ośrodka w celu sprawnego realizowania zadań.
- Zgłaszanie Kierownikowi braków środków finansowych na realizację zadań w poszczególnych rozdziałach i paragrafach w ciągu
- Przygotowywanie danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań.
- Udział w opracowywaniu projektu budżetu Ośrodka w części dotyczącej płac i
- Opiniowanie projektów aktów prawnych Kierownika oraz decyzji rodzących skutki
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów.
- Udział w opracowywaniu corocznego dokumentu – oceny zasobów pomocy społecznej.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w zalecanych formach doskonalenia zawodowego (udział w szkoleniach, seminariach, konferencjach).
- Ponoszenie odpowiedzialności służbowej za wszelkie błędy i uchybienia z zakresu księgowości oraz niedotrzymanie terminów, związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków.
- Sporządzanie faktur sprzedaży oraz deklaracji VAT-7 zgodnie z zarządzeniemWykonywanie innych czynności powierzonych przez Kierownika
3. Do zadań starszego pracownika socjalnego/specjalisty pracy socjalnej/starszego specjalisty pracy socjalnej należy w szczególności:
- Praca socjalna
- Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń.
- Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej: skutecznie posługiwać się przepisami prawa w realizacji tych zadań.
- Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu
- Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki
- Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
- Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa.
- Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i
- Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
Przy wykonywaniu zadań starszy pracownik socjalny jest zobowiązany :
- Kierować się zasadami etyki
- Kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do
- Przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę.
- Udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach
- Zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub
- Podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
Starszy pracownik socjalny realizuje zadania poprzez:
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, rozpoznanie i ustalanie potrzeb petentów oraz proponowanie optymalnej pomocy społecznej z uwzględnieniem możliwości Ośrodka.
- Zawieranie kontraktów z petentami Ośrodka, bieżące monitorowanie realizacji kontraktów oraz egzekwowanie zawartych ustaleń.
- Realizacja projektów socjalnych na rzecz społeczności
- Współpraca z asystentem rodziny w zakresie realizacji zdań z zakresu wspierania
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w
- Udział w pracach Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przemocy i grupach
- monitorowanie efektu podjętych działań
- Prowadzenie postępowania, w tym administracyjnego w zakresie świadczeń z pomocy społecznej.
- Terminowe informowanie pracownika świadczeń rodzinnych o konieczności zgłoszenia lub wyrejestrowania świadczeniobiorców z ubezpieczenia
- Współpraca z Głównym księgowym w zakresie:
- należności za świadczone usługi opiekuńcze,
- nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej,
- planowania środków na wypłaty zasiłków z pomocy społecznej.
- Wprowadzanie danych z wywiadów oraz innych informacji do programu komputerowego, obsługującego świadczenia z pomocy społecznej.
- Opracowywanie wniosków dotyczących problemów
- Opracowywanie planu potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
- Kompletowanie i przesyłanie wniosków o umieszczenie klientów w Domach Pomocy Społecznej i ŚDS.
- Współpracę z placówkami służby zdrowia, placówkami oświaty, pedagogiem szkolnym, innymi jednostkami pomocy społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, kuratorami sądowymi i społecznymi, Powiatowym Zespołem d/s Orzekania o Niepełnosprawności, policją, Specjalistyczną placówką wsparcia Dziennego i organizacjami pozarządowymi w zakresie niezbędnym do realizacji zadań.
- Prowadzenie rejestru osób korzystających z pomocy społecznej.
- Prowadzenie wszelkiej niezbędnej na stanowisku pracy dokumentacji oraz akt petentów Ośrodka.
- Prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi oraz zaleceniami Kierownika.
- Sporządzanie sprawozdawczości w zakresie pomocy społecznej w formie elektronicznej zgodnie z zalecaniami Kierownika.
- Przygotowywanie projektów decyzji, postanowień oraz wszelkich innych pism w zakresie świadczeń z pomocy społecznej.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z usługami opiekuńczymi.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z przyjmowaniem i rozliczaniem artykułów żywnościowych i innych przeznaczonych dla podopiecznych Ośrodka.
- Bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku
- Ponoszenie odpowiedzialności służbowej za wszelkie błędy i uchybienia oraz niedotrzymanie terminów, związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków.
- Realizacja programów przyjętych przez Uchwałę Rady Miejskiej w Radłowie.
- Realizacja i monitorowanie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
- Obsługa systemu informatycznego HELIOS, EMPATIA,
- Prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami oraz z Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt oraz Instrukcją kancelaryjną.
- Zastępowanie innych pracowników działu pomocy społecznej w przypadku nieobecności pracownika
- wykonywanie innych poleceń służbowych
4. Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
- Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- Opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- Wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- Udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej,
- Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- Udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
- Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Kierownikowi
- Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- Sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
- Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
Asystent rodziny w związku z wykonywaniem swoich zdań, ma prawo do:
- Wglądu do dokumentów zawierających dane osobowe członków rodziny, niezbędne do prowadzenia pracy z rodziną.
- Występowania do właściwych organów władzy publicznej, organizacji oraz instytucji o udzielenie informacji, w tym zawierających dane osobowe, niezbędnych do udzielenia pomocy
- Przedstawiania właściwym organom władzy publicznej, organizacjom oraz instytucjom oceni wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw rodzin
Asystent rodziny zobowiązuje się do:
- Rzetelnego i terminowego załatwiania spraw związanych z realizacją zakresu czynności stanowiących przedmiot umowy,
- Zachowywania pełnej tajemnicy służbowej w zakresie wszystkich informacji, jakie uzyskał w trakcie wykonywania usługi i w związku z jej wykonywaniem, a w szczególności: – nie ujawniania osobom trzecim danych personalnych osób dla których świadczona jest usługa, ich sytuacji rodzinnej, materialnej i zdrowotnej; powyższe kwestie mogą być tematem rozmów wyłącznie z pracownikami socjalnymi, lekarzem oraz policją.,nie przyjmowania od osób objętych pomocą żadnych korzyści majątkowych lub osobistych w rozumieniu art. 115 § 4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz.U.2016.1137 z późn. zm.), a w szczególności: środków pieniężnych, wierzytelności, cennych przedmiotów,
- nie reprezentowania rodzin objętych pomocą w sprawach majątkowych,
- nie wyręczania rodziny w jej codziennych obowiązkach oraz nie załatwiania spraw za rodzinę, za wyjątkiem podejmowania działań stanowiących instruktaż ,
- wykonywania swoich zadań z poszanowaniem życzeń i uczuć członków rodziny objętej usługami,,
- zachowania profesjonalnego dystansu w relacjach z członkami rodziny,
- nie wprowadzania podczas wykonywania usługi do mieszkania rodziny osób nieupoważnionych,
- wykonywania usługi w stanie trzeźwości, nie palenia tytoniu, nie zażywania narkotyków ani nie spożywania alkoholu podczas świadczenia usługi w obecności osób objętych pomocą, jak również w ich mieszkaniu
- nie obarczania rodziny objętej usługą swoimi problemami, w szczególności finansowymi oraz zdrowotnymi,
- przestrzegania przepisów prawa wynikających z Ustawy o ochronie danych osobowych, przepisów bhp i przepisów p/poż.
5. Do zadań starszego specjalisty – świadczenia rodzinne należy w szczególności:
- Przyjmowanie wniosków na świadczenia
- Przygotowanie i prowadzenie i weryfikowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych oraz dodatków do świadczeń
- Przygotowanie, prowadzenie i weryfikacja dokumentacji dotyczącej świadczeń opiekuńczych w tym:
- zasiłków pielęgnacyjnych,
- świadczeń pielęgnacyjnych,
- specjalnych zasiłków opiekuńczych.
- Prowadzenie korespondencji działu w zakresie świadczeń rodzinnych
- Nadzorowanie terminowego i prawidłowego wysyłania korespondencji dotyczącej świadczeń rodzinnych
- Wystawianie zaświadczeń odnośnie udzielanych świadczeń rodzinnych
- Prowadzenie dokumentacji związanej z odwołaniami od decyzji ze świadczeń rodzinnych
- Sporządzanie bilansu potrzeb
- Sporządzanie listy wypłat świadczeniobiorców
- Przygotowanie i prowadzenie ubezpieczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych zgodnie z programem PŁATNIK petentów oraz pracowników Ośrodka.
- Obsługa programów komputerowych zgodnie z zakresem powierzonych obowiązków
- Prowadzenie sprawozdawczości w systemie informatycznym, -miesięczne, kwartalne,
- Terminowego właściwego załatwiania spraw dotyczących jego zakresu działania.
- Obsługa systemu informatycznego AMAZIS,NEMEZIS, PŁATNIK, „eCorpoNet” SEPI, EMPATIA.
- Przyjmowanie wniosków o ustalenie zasiłków dla
- Przygotowanie, prowadzenie i weryfikowanie dokumentacji dotyczącej zasiłków dla opiekunów.
- Prowadzenie korespondencji działu w zakresie nabywania oraz zasady ustalania i wypłacania zasiłków dla opiekunów.
- Sporządzanie stosownych zaświadczeń .
- Prowadzenie dokumentacji związanej z odwołaniami od decyzji o ustalenie zasiłków
- Sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie zasiłków dla opiekunów.
- Sporządzanie listy wypłat zasiłków dla opiekunów.
- Prowadzenie sprawozdawczości w systemie informatycznym dotyczącej zasiłków dla opiekunów.
- Przygotowanie i realizowanie prac związanych z udzielaniem świadczeń rodzicielskich:
- przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczenia rodzicielskiego łącznie z pełną dokumentacją wynikającą z ustawy,
- prowadzenie postępowania w sprawie przyznania i wypłacania świadczenia rodzicielskiego,
- opracowanie decyzji administracyjnych,
- sporządzenie list wypłat,
- terminowe przyznawanie i realizowanie świadczeń rodzicielskich,
- prowadzenie rejestru wniosków i wydanych
- Prowadzenie korespondencji z zakresu świadczeń
- Prowadzenie dokumentacji związanych z odwołaniami od decyzji ze świadczeń
- Posiadanie dokładnej znajomości obowiązujących przepisów w zakresie swojego działania.
- Starannego prowadzenia obowiązującej dokumentacji
- Współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w zakresie ustalenia prawa do świadczeń w przypadku podjęcia pracy przez członka rodziny poza granicami
- Ponoszenie odpowiedzialności służbowej za wszelkie błędy i uchybienia oraz niedotrzymanie terminów, związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków.
- Zastępowanie innych pracowników działu w przypadku nieobecności pracownika do którego obowiązków należy obsługa funduszu
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez
6. Do zadań referenta – fundusz alimentacyjny należy w szczególności:
- Przygotowanie i realizowanie prac związanych z udzielaniem świadczeń z funduszu alimentacyjnego :
- przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego łącznie z pełną dokumentacją wynikająca z ustawy o pomocy uprawnionym do alimentów,
- prowadzenie postępowania w sprawie przyznania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego
- opracowanie decyzji administracyjnych,
- sporządzanie list wypłat pieniężnych,
- terminowe przyznawanie i realizowanie świadczeń ,
- prowadzenie rejestru wniosków wydawanych decyzji,
- Prowadzenie korespondencji działu z zakresu świadczeń z funduszu
- Nadzorowanie terminowego i prawidłowego wysyłania korespondencji dotyczących funduszu alimentacyjnego.
- Prowadzenie dokumentacji związanych z odwołaniami od decyzji z funduszu
- Prowadzenie sprawozdawczości w systemie
- Starannego prowadzeni obowiązującej
- Posiadanie dokładnej znajomości obowiązujących przepisów w zakresie swojego działania.
- Prowadzenie postępowania przygotowawczego do podejmowania wszelakich działań wobec dłużników alimentacyjnych zgodnie z przepisami ustawy:
- przeprowadzenie wywiadów oraz odbierania oświadczeń majątkowych od dłużników
- prowadzenie procedur zgodnie z obowiązującymi przepisami
- stały kontakt z komornikiem w celu prawidłowej wypłaty świadczeń oraz prowadzenia egzekucji wobec dłużników
- zgłaszanie dłużników do rejestru długów , stałe monitorowanie zgodnie z zawartą umową
- Prowadzenie zestawienia należności dłużników alimentacyjnych i przekazywanie do księgowości Ośrodka.
- Obsługa systemu informatycznego NEMEZIS,
- Przygotowanie, prowadzenie i weryfikowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych oraz dodatków do świadczeń
- Przygotowanie, prowadzenie i weryfikacja dokumentacji dotyczącej świadczeń opiekuńczych w tym:
- zasiłków pielęgnacyjnych,
- świadczeń pielęgnacyjnych.
- Prowadzenie korespondencji działu w zakresie świadczeń rodzinnych
- Nadzorowanie terminowego i prawidłowego wysyłania korespondencji dotyczącej świadczeń rodzinnych.
- Przyjmowanie wniosków o ustalenie zasiłków
- Przygotowanie, prowadzenie i weryfikowanie dokumentacji dotyczącej zasiłków dla opiekunów.
- Prowadzenie korespondencji działu w zakresie nabywania oraz zasady ustalania i wypłacania zasiłków dla opiekunów.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z odwołaniami od decyzji o ustalenie zasiłków dla
- Sporządzanie stosownych zaświadczeń.
- Przygotowanie i realizowanie prac związanych z udzielaniem jednorazowych świadczeń „ Za życiem”:
- przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do jednorazowego świadczenia łącznie z pełną dokumentacją wynikająca z ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- prowadzenie postępowania w sprawie przyznania i wypłacania jednorazowych świadczeń,
- opracowanie decyzji administracyjnych,
- sporządzenie list wypłat,
- terminowe przyznawanie i realizowanie świadczeń
- prowadzenie rejestru wniosków wydawanych
- Prowadzenie korespondencji działu z zakresu jednorazowych świadczeń „ Za życiem”.
- Prowadzenie dokumentacji związanych z odwołaniami od decyzji z jednorazowych świadczeń.
- Staranne prowadzenia obowiązującej dokumentacji.
- Przygotowanie i prowadzenie ubezpieczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych zgodnie z programem PŁATNIK dla pracowników Ośrodka i petentów.
- Pozyskiwanie informacji o dochodach, o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne poprzez program Empatia, ZUS, Urząd
- Weryfikacja osób w bazie
- Weryfikowanie informacji osób legitymujących się odpowiednim orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez kierownika
7. Do zadań referenta / referent ds. księgowości należy w szczególności:
- Prowadzenie dziennika podawczego do pomocy społecznej , świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, świadczeń
- Przyjmowanie i wysyłanie
- Prowadzenie i rozliczanie wysyłanej korespondencji.
- Prowadzenie dokumentacji zgodnie z Rzeczowym Jednolitym Wykazem
- Wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji kancelaryjnej Ośrodka.
- Terminowe i właściwe załatwianie spraw dotyczących jego zakresu działania.
- Posiadanie dokładnej znajomości przepisów prawnych regulujących w/w zakres działania.
- Prowadzenie spraw kadrowych: kompletowanie akt osobowych pracowników, prowadzenie spraw dotyczących badań profilaktycznych pracowników Ośrodka oraz szkoleń w zakresie
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji i ewidencji w zakresie dyscypliny pracy: dowodów obecności w pracy oraz rozliczenia czasu pracy pracowników, dokumentacji urlopów wypoczynkowych pracowników, rejestru zwolnień lekarskich, ewidencji wyjść służbowych i prywatnych.
- Prowadzenie rejestru wydanych legitymacji służbowych, rejestr delegacji i szkoleń oraz zaopatrzenia w materiały
- Zapewnienie realizację przepisów dotyczących wynagradzania pracowników.
- Prowadzenie spraw z odpowiedzialności służbową i dyscyplinarną pracowników.
- Prowadzenie i załatwianie innych spraw pracowniczych wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych oraz Kodeksie
- Przygotowanie projektów regulaminów pracy
- Przygotowanie i wypełnienie dokumentów związanych z przechodzenie pracowników na emeryturę lub rentę wynikających z przepisów ustawy o ubezpieczeniach społecznych.
- Opracowanie zakresu czynności dla pracowników.
- Przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z pracami społecznie-użytecznymi.
- Prowadzenie i przygotowywanie statystyki i sprawozdawczości dotyczących spraw pracowniczych Ośrodka.
- Ponoszenie odpowiedzialności służbowej za wszelkie błędy i uchybienia oraz niedotrzymanie terminów, związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków.
- Nadzór nad archiwum zakładowym( archiwizowanie, brakowanie akt)
- Wykonywanych innych zadań powierzonych przez
8. Do obowiązku referenta ds. księgowości należy:
- Sporządzanie zmian planu finansowego w danym roku kalendarzowym zgodnie z zarządzenie Burmistrza.
- Sporządzanie zaangażowania zasiłków z pomocy społecznej.
- Przeprowadzanie inwentaryzacji zgodnie z instrukcją Ośrodka.
- Sporządzanie list płac pracowników oraz wszystkich czynności z tym związanych i prowadzenie kart wynagrodzeń na koniec każdego roku.
- Prowadzenie kart zasiłków
- Sporządzanie i rozliczanie PIT pracowników i podatku dochodowego z Urzędem
- Wystawianie zaświadczeń o zarobkach pracowników Ośrodka.
- Prowadzenie dokumentacji wydatków strukturalnych i przekazywanie Głównej księgowej.
- W przypadku nieobecności Głównej księgowej wykonywanie podstawowych i niezbędnych czynności związanych z księgowością.
- Wykonywanie innych poleceń powierzonych przez Główna księgową
9. Do zadań referent ds. świadczeń wychowawczych należy:
- Wydawanie wniosków oraz udzielanie informacji w celu uzyskania kompletnej dokumentacji koniecznej do złożenia
- Przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych,
- Wprowadzanie do systemów informatycznych danych niezbędnych do wydawania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń
- Przygotowywanie projektów decyzji, postanowień, zaświadczeń oraz wszelkich innych pism w zakresie świadczeń
- Prowadzenie postępowań administracyjnych, zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego.
- Przygotowywanie pism, metryk, zaświadczeń w powyższych
- Ustalanie harmonogramów i warunków wypłat świadczeń, w tym tworzenie list wypłat.
- Terminowe przygotowywanie i wysyłanie sprawozdań z realizacji świadczeń wychowawczych , w tym także w wersji
- Analizowanie wykorzystanych środków finansowych z zakresu świadczeń
- Sporządzanie zapotrzebowania na środki
- Prowadzenie postępowań w sprawie nienależnie pobranych świadczeń.
- Prowadzenie bieżącej obsługi administracyjnej w sekcji świadczeń.
- Bieżąca aktualizacja wiedzy, zapoznawanie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku
- Wykonywanie innych czynności wynikających z zakresu zleconych zadań.
- Przygotowywanie dokumentów do okresowej archiwizacji zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym
- Współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w zakresie ustalenia prawa do świadczeń wychowawczych w przypadku podjęcia pracy przez członka rodziny poza granicami
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez kierownika
10. Do zadań pomocy administracyjnej należy:
- Czynności pomocnicze przy przygotowaniu i realizowaniu prac związanych z udzielaniem świadczeń wychowawczych :
- pomoc przy przyjmowaniu wniosków o ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych łącznie z pełną dokumentacją wynikająca z ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci,
- pomoc przy prowadzeniu postępowania w sprawie przyznania i wypłacania, świadczeń wychowawczych -terminowe przyznawanie i realizowanie świadczeń
- pomoc przy prowadzeniu rejestru wniosków wydawanych decyzji.
- Pomoc przy prowadzeniu
- Pomoc przy pozyskiwanie informacji o dochodach, o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne poprzez program Empatia, ZUS, Urząd
- Pomoc przy weryfikacji osób w bazie
- Pomoc przy weryfikowaniu informacji osób legitymujących się odpowiednim orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
- Pomoc przy obsłudze systemu informatycznego IZYDA służącego do przetwarzania zbiorów danych osób ubiegających o świadczenie
- Starannego prowadzenia obowiązującej
- Posiadanie dokładnej znajomości obowiązujących przepisów w zakresie swojego działania.
- Pomoc przy prowadzeniu dziennika podawczego do pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń
- Pomoc przy przyjmowaniu i wysyłaniu poczty
- Wykonywanie innych zadań powierzonych przez kierownika
11. Do zadań sprzątaczki należy w szczególności:
- Codzienne sprzątanie pomieszczeń biurowych Ośrodka w tym:
- odkurzanie wykładzin, zamiatanie i mycie podłóg,
- wycieranie kurzu z mebli biurowych i parapetów okiennych,
- opróżnianie koszy ze śmieci i makulatury,
- mycie i czyszczenie urządzeń sanitarnych w toaletach,
- mycie glazury i posadzek w toalecie,
- utrzymanie w czystości okien, przy myciu okien należy stosować kij teleskopowy ze ściągaczką,
- utrzymanie w czystości i porządku klatki
- Okresowe czynności porządkowe, w tym:
- pastowanie i froterowanie podłóg,
- mycie drzwi i
- Zgłaszanie przełożonym wszelkich awarii i uszkodzeń sprzętu oraz urządzeń powierzonych do sprzątania pomieszczeń Ośrodka.
- Zgłaszanie przełożonym wszelkich awarii i uszkodzeń sprzętu oraz urządzeń instalacji i urządzeń sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i elektrycznej zainstalowanych w budynku zajmowanym przez Ośrodek.
- Potrzeby w zakresie środków czystości, ścierek, mioteł i sprzętu należy zgłaszać do
- Utrzymanie czystości wokół budynku Ośrodka.
- Dbanie o powierzony sprzęt i urządzenia przeznaczone do sprzątania pomieszczeń.
- Właściwe przechowywanie i zabezpieczenie środków czystości i środków higienicznych po zakończeniu czynności sprzątania pomieszczeń.
- Po zakończeniu czynności sprzątania pomieszczeń pracownik jest zobowiązany do:
- pozamykania okien,
- wyłączenia wszystkich odbiorników energii elektrycznej,
- pozakręcania baterii odbiorników
- Wykonywanie z własnej inicjatywy i bez odrębnych poleceń przełożonych wszystkich zadań i obowiązków określonych powyżej.
- Wykonywanie innych zdań zleconych przez kierownika
ROZDZIAŁ V
FINANSE I MAJĄTEK OŚRODKA
§13
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących w jednostkach budżetowych.
- Podstawę funkcjonowania gospodarki finansowej stanowi plan finansowy zatwierdzony przez Radę Miejską w Radłowie.
- Gospodarowanie środkami finansowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY POSTĘPOWANIA W SPRAWACH WPŁYWAJĄCYCH DO OŚRODKA
§14
- Sprawy wniesione przez mieszkańców, pracowników socjalnych oraz różne instytucje społeczne są ewidencjonowane w sprawach i rejestrach spraw prowadzonych przez Ośrodek.
- Indywidualne sprawy mieszkańców załatwiane są w terminach przewidzianych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz w przepisach szczegółowych.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie spraw ponosi Kierownik oraz pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami czynności, uprawnień i odpowiedzialności.
- Skargi i wnioski wpływające do Ośrodka są rejestrowane i załatwiane zgodnie z Kodeksem Postepowania
- Kierownik przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdą środę w godzinach od 13.30 do 15.30.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI
§15
- Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność zgodnie z kompetencjami.
- Kierownik zgodnie z upoważnieniem wydaje decyzje administracyjne w zakresie zadań:
- zleconych Gminie Radłów przez administrację rządową,
- własnych Gminy Radłów oraz własnych o charakterze obowiązkowym, jak również innych ustaw mających na celu ochronę poziomu życia osób i
- W dziale świadczeń rodzinnych zgodnie z upoważnieniem wydaje decyzje administracyjne oraz podpisuje całą korespondencje dotyczącą spraw związanych ze świadczeniami rodzinnymi Pani mgr inż. Bożena Soboń. Kieruje pracą świadczeń
- W dziale pomocy społecznej w przypadku nieobecności Kierownika zgodnie z upoważnieniem wydaje decyzje administracyjne mgr Renata Kryczka-Trela.
- W przypadku nieobecności Kierownika zgodnie z upoważnieniem pełni zastępstwo mgr Renata Kryczka-Trela w zakresie niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania Ośrodka.
- Kierownik Ośrodka podpisuje całą korespondencję dotyczącą spraw związanych z pomocą społeczną, funduszem alimentacyjnym, zasiłkiem dla opiekunów, świadczeniami
- Dokumenty przedstawione do podpisu Kierownika powinny być uprzednio parafowane przez merytorycznie odpowiedzialne stanowisko
- Pracownicy socjalni podpisują wywiady środowiskowe, alimentacyjne i
- Główna księgowa podpisuje dokumentację finansowa Ośrodka.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§16
- Ośrodek pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30 ( w tym praca w terenie wykonywana przez pracowników socjalnych).
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczących funkcjonowania Ośrodka mają zastosowanie właściwe przepisy prawa, w tym ustawy, o których mowa w Statucie Ośrodka.
- §17
Zmiany Regulaminu następują w trybie właściwym dla jego wprowadzenia.